יום ראשון, 23 בדצמבר 2012

מאפינס וניל עם כדור שוקולד

מאפין וניל טבעוניים (וגם לא), על כלבי נחיה תל אביב, וגורי נחיה באימון.





לפני שבוע וחצי בערך חגגנו גיוס ויומולדת בקבוצת כלבי נחיה תל אביב.
לפעמים רוצים לתאר משהו ולא יודעים איך. לא יודעים מאיפה להתחיל, או איך לדייק את מה שמרגישים. איך להעביר את המקום לכתוב כך שהקורא יצליח להבין בלי להרים גבה.
יש קבוצות ואנשים שתופסים מקום בחיים, והם חשובים, ולא תמיד אפשר להסביר למישהו מבחוץ למה ואיך.
זר לא יבין זאת. לא יבין למה לעזאזל נפגשים אחת לשבוע, כל פעם בגן שחרור כלבים אחר, משתדלים להגיע. לא יבין למה לעזאזל חוגגים לכלבים יומולדת, למה חוגגים ועצובים כשכלב מתגייס. לא יבין את המהות של אנחת הרווחה שסטטוס קטן על גורלו של עוד אחד מהכלבים בפייסבוק גורם.
אבל אולי כדאי להתחיל מהתחלה, ולאט לאט נגיע לקבוצה הזו שהיא חלק מהותי ואינטגרלי מהחיים שלי היום.
אני חלק מקבוצה שנקראת "כלבי נחיה תל אביב", הכלב שלי יועד להיות כלב נחיה אך לא התאים ונשאר שלי. הוא היה השני שגידלתי.
מה זה אומר כלב נחיה לעיוור? כלב נחיה הוא כלי שעוזר לעיוור להתנייד ביתר קלות. אוכלוסיית העיוורים המשתמשים בכלבי נחיה בארץ היא קטנה יחסית- כמה מאות אנשים. יש שני מרכזים שמכשירים כלבי נחיה- אחד בצפון, אחד בבית עובד.
אני קשורה למרכז הישראלי לכלבי נחיה שבבית עובד.
המרכז כולו ממומן מתרומות. התהליך להכשרת כלב נחיה ארוך ויקר. כמה מאות אלפי שקלים לכל כלב.
בדרך להיות כלב נחיה יש הרבה שלבים. החל מבחרת זוג הורים "מוצלחים" במיוחד, הרבעת הכלבה, לאחר מכן הכלבלבים גדלים מעט ובגיל שמונה שבועות מקבלים משפחה אומנת שתגדל ותאמן אותם בביתה ובחייה במשך בין עשרה חודשים לשנה וחצי. אחרי כן מבדקים רפואיים ומעשיים, קורס, התאמה, קורס עם העיוור, ויאללה הכלב מוכן.
לא פשוט בכלל.
על כל שלב בתהליך יש המון מה לספר ולדבר. ספרים שלמים אפשר לכתוב. מה למה כמה איך בעד נגד. כמה מכם גידלו כלבלב קטנטן, ממש גורון כזה, בבית? זה מתחיל מכמה הוא חמוד!!! ולברדורים וגולדנים הם בהחלט כלבלבים חמודים. אבל אז צריך ללמד לשלוט על צרכים. ולא להרוס את הבית, ולא לנשוך, ולא לנבוח בקולי קולות, ולהקשיב לבעלים. אם כל אלו מורכבים כשמדובר בסתם כלב הרי שעם גור נחיה באימון המצב מסובך עוד יותר.
גור נחיה באימון לא נשאר יותר משעות ספורות לבד. אתם עובדים? יבוא איתכם לעבודה, לומדים באוניברסיטה? יבוא להרצאה, לומדים דיקור סיני? יבוא לתרגולים. הולכים לקניון? לקניות בסופר? מופע בלט? יבוא גם.
ורגע, לא מספיק שיש איתכם כלבלב בכל מקום, גם צריך לאמן אותו- הליכה נכונה לקראת נחיה, פקודות בסיסיות, צרכים לפי פקודה. להפגש עם המאמנים, לקבל הדרכה.
אצל כל משפחת-אומנה הקושי הוא אחר. אצל חלק זו הפרידה, אצל חלק זה העובדה שבלי שהבנת את זה לפני אתה הופך שגריר של המרכז לכלבי נחיה, אצל חלק אלו הויכוחים הבלתי פוסקים בכל מקום על כך שמותר להכניס איתך את הכלב, ולא הוא לא נושך, ולא הוא לא צריך מחסום. יש משפחות שמפחדות מכשלון- מה אם הכלב לא יעבור? יש מי שמתעייף מהדאגה הבלתי פוסקת ליצור נוסף שהוא לא אתה.
ופה נכנסת הפגישה השבועית של כלבי נחיה. אף אחד מהקבוצה הזו אינו חבר נפש שלי, עם אף אחד אני לא נפגשת מחוץ למסגרת הזו. אבל הקבוצה הזו יוצרת מקום מבין, מכיל, מקבל, עוזר כשצריך. אני לא יודעת כמה אנשים מבחוץ יכולים להבין את הצורך לחגוג לכלבלבים יומולדת,  מי יבין שזה לא רק מצחיק אלא גם מביך כשהכלב מפספס ונובח באמצע הרצאה או עושה צרכים באמצע קניון, את התסכול כשהכלב מצליח או לא מצליח לעבור קורס ולהפוך כלב נחיה, באופן פרדוקסלי אנשים מבחוץ בדרך כלל כן מתיימרים להבין את את הכאב וההקלה והקושי בלתת אחרי שנה את היצור שליווה אותך יומיום לעבודה או ללימודים, אבל בדרך כלל זה לא החלק הכי מורכב.
התהליך עם גור נחיה הוא אחד מהכיפיים והמספקים שעברתי. לא סתם בחרתי לעבור אותו בפעם השנייה (והיד עוד נטויה, אולי תבוא גם שלישית...) ולא סתם אני שומרת על קשר הדוק עם הקבוצה הזו, יש בה קסם.
בגיוס האחרון התגייס מאפין, מאפין הוא חבר טוב של הכלב שלי יוסטון. לכן לכבוד מסיבת הגיוס ויומההולדת הכנתי מאפינס, או בשמם העברי: מופינים (נשבעת לכם שככה קראה להם האקדמיה ללשון!) וכדי להוסיף להם קסם החבאתי בתוכם הפתעה- כדור שוקולד.

מאפינס וניל עם כדור שוקולד וציפוי

הרעיון המקורי מגיע מהבלוג היפהפה "תיק אוכל", אבל המתכונים לגמרי שונים.
הכנתי גרסא טבעונית וגרסא חלבית, שתיהן יצאו מעולות.

הבסיס הוא עוגה בחושה ומוצלחת, וכדורי שוקולד, אם יש לכם מתכונים שאתם אוהבים אז אתם מסודרים. לא צריך יותר כלום. אחרת אתם יכולים לנסות את המתכונים שאני מציעה, הגרסא הטבעונית לעוגה מקורה ברחלי, בחורה מקסימה וטבעונית ותיקה, ואת כדורי השוקולד המצאתי לבד, (נשבעת לכם!) אבל אפשר לבחור כל מתכון שמדבר אליכם, כמו למשל המתכון הזה מ siv-food או המתכון הזה מ .the vlog אני בכל מקרה עדיין מחפשת את העוגה הבחושה הלבנה הטבעונית המושלמת- אם יש לכם מתכון ממש אשמח לדעת!
המתכון לעוגה החלבית והמעולה מגיע ממורקייק, הוא מעט בעייתי בעיני כי הוא דורש גם חמאה, גם להקציף, גם לחמם את החלב וגם מקל וניל, אבל הוא מצויין, ויש אלטרנטיבות למקל!

אני טבעוני!


טוב די לקישקושים, יאללה לעבודה! (זה משחק  בחירות כזה אפשר גם קדימה לעבוד בתנועה! הליכוד יבשל בביתנו!יש לכם עוד כאלה? אשמח שתשתפו בתגובות...)

רכיבים (ל12 מאפינס או תבנית אינגליש קייק גדולה)

לכדורי שוקולד (כ40 כדורים)
450 גרם עוגיות  בטעם שוקו
400 גרם שוקולד מריר
2-3 כפות חלב סויה

לעוגה טבעונית
1.5 כוסות קמח
0.75 כוס סוכר
1 שקיק אבקת אפיה
0.25 כוס שמן
0.25 כוס רסק תפוחים
1 כוס נוזלים (מים/ חלב סויה)
כפית גדושה משחת וניל/ כפית תמצית וניל
1 כף חומץ

לציפוי טבעוני
1 פחית קרם קוקוס (הכי שמן שיש)
1 חבילה אינסטנט פודינג וניל
אופציה- 2 קפות קקאו איכותי.

לעוגה חלבית
100 גרם חמאה (חבילה קטנה)
0.75 כוס סוכר (ועוד שתי כפות למי שאוהב מתוק)
2 ביצים
0.5 כוס חלב
1 מקל וניל/ כפית גדושה משחת וניל/ כפית תמצית וניל
1.3 (כוס ושליש) קמח
כפית אבקת אפיה
קורט מלח

לציפוי חלבי
1 שמנת מתוקה להקצפה
2 כפות סוכר
ממש מעט וניל (פחות מחצי כפית)
אופציה- חופן שוקולד +כף חלב

יוסטון אסור!

מכינים את כדורי השוקולד:
קודם כל מילה על העוגיות, אפשר להשתגע ולקנות עוגיות מטורפות, בסופר ליד הבית היה מבצע על שלוש חבילות חיקוי חיוכים בעשרה שקלים וזה היה מצוין וטעים, אז לשיקולכם.
מרסקים את העוגיות, אני מוצאת שהכי נוח לי להכניס אותן לתוך שקית סופר ולהרביץ, עם מה להרביץ? מערוך, פטיש שניצלים, או החביב עלי הוא פטאיש ללא רתע (פטיש מצופה גומי) שקיבלתי מתנה מחברים שפיזרו את דירתם וקפצו לשנתיים בצרפת. זה נוח ויעיל ולא קורע את השקית.

פטיש נשמע לכן מגניב במטבח? חכו שתשמעו עם מה אני מרוקנת קישואים לממולאים!

ממיסים את השוקולד עם החלב- אם אתם מתקדמים ויש לכם מיקרו מניחים בקערה ומפעילים בכמה פעמים של של 10 שניות, מערבבים היטב בין פעם לפעם וכשנמס לגמרי מוסיפים לתוך הקערה את העוגיות ומערבבים. מגלגלים כדורים   בגודל כדור פינג פונג בידיים רטובות, מניחים על מגש ויאללה למקרר, שינוחו קצת בשקט לפני שיכנסו לגהנום בתנור.



ועכשיו לעוגה עצמה!
נרפד תבנית שקעים בעטרות נייר הידועות גם בשם מנג'טים.
הגרסא הטבעונית -
אם אפשר נשים יום קודם את קרם הקוקוס במקרר.
נחמם את התנור ל 180 מעלות, נשמן היטב את המנג'טים כי אחרת המופינים נדבקים וזה מבאס ובכלל נייר זה לא טעים...
נערבב את החומרים לפי הסדר, ונחלק לשקעים, למלא לפחות שני שליש מכל שקע כי העוגה לא תופחת מלא. (אני די סגורה שזה קשור לאיזה תגובה בין החומץ לאבקת האפיה, אם יש למישהו ביסוס מדעי אשמח לשמוע בתגובות)
אם אין לכם רסק תפוחים זה עדיין יצא טעים, רק קצת יותר יבש.  נניח כדור שוקולד במרכז כל שקע,  ונכניס לתנור בערך ל 15-20 דקות.
נצנן את המופינים.
נוציא את קרם הקוקוס מהמקרר, נהפוך ונפתח מצדו התחתון, נשפוך את הנוזל (אפשר לשמור ולהוסיף למרק כתום- זה טעים!) ונשתמש רק בחלק השמן שנשאר (אם לא הכנסנו וזה הכל מעורבב לא נורא, עדיין יצא לנו קרם יחסית יציב הוא רק יהיה פחות נוח לעיצוב). נוסיף אליו חבילת אינסטנט פודינג ונקציף היטב. הקרם לא יתמצק ממש כמו קצפת אבל בהחלט יסמיך ויתייצב.
בעזרת מרית או כף או לקקן נצפה את המופינים, לא לדאוג אם הקרם קצת נוזלי- הוא יתייצב במקרר.
למשקיעים יתן לקחת כחצי כוס מהקרם, לערבב עם קקאו ולקשט, או סתם לשם בשקית סנדוויץ' לגזור ת'פינה ולצייר.
לאשפז במקרר עד לאכילה.






לגרסא החלבית- 
אם עובדים עם מקל וניל אז חוצים אותו וחורצים אותו ומרתיחים אותו בתוך החלב כדי שהגרגרים יפרדו לגמרי. מחכים שיתקרר קצת.
מקציפים את החמאה והסוכר, הכי נוח במיקסר עם וו גיטרה, אבל אם אין קצת עבודה ידיים ומטרפה גם יעשו את העבודה, אין מטרפה? אוי ואבוי! גם מזלג זה בסדר, מקסימום העוגה תצא טיפה פחות אוורירית.
כשהתערובת אחידה ומעט מבהירה מוסיפים את הוניל (אם לא השקענו במקל) ואת הביצים אחת אחת ומממשיכים ללטרוף עד שאחיד. בקערה נפרדת מערבבים את החומרים היבשים ומוסיפים אותם ואת החלב בשתיים שלוש פעמים לסירוגין (בבקשה לא לוותר על המלח, הוא עושה הבדל טעים!), ממשיכים לטרוף עד שכמעט אחיד ולא רגע יותר. (זה עושה את העוגה יבשה אם מערבבים יותר מדי).
מכניסים לתנור לרבע שעה עשרים דקות.
מצננים, ויאללה לצפות!
 מקציפים את השמנת עם הסוכר והוניל לקצפת יציבה, עם מרית, לקקן או סתם כף מורחים מהקצפת על המופינים, אפשר להחליק או לעצב גלים, לפי ראות עינכם...
בא לכם להשקיע? אפשר להמיס שוקולד ולקשט איתו, (נניח קיבלתם לפני שנה 5 קילו מטבעות שוקולד ואתם עדין מנסים להפטר מהם? זה אחלה שימוש!) אפשר גם סתם לגרר שוקולד בפומפיה או קולפן. שימו לב רק כי הטריק של לערבב קקאו בקצפת שעובד מעולה בגרסא הטבעונית לא יוצא טעים כאן, ושלשוקולד יש נטיה להחליק אז כדאי לזלף אותו עם כפית.
לשמור במקרר עד להגשה.




בקיצור ומהר בלי להתבלבל-
מכינים כדורי שוקולד- מרסקים עוגיות, ממיסים שוקולד עם חלב, מכדררים ומכניסים למקרר. מחממים  תנור ל 180 מעלות. מרפדים תבנית מאפינס במנג'טים. לגרסא הטבעונית רצוי גם לשמן אותם.
לגרסא טבעונית מערבבים את הרכיבים לפי הסדר, יוצקים בלילה לשקעים, מניחים כדור שוקולד בלב כל שקע ולתנור.
מצננים את המופינים. מקציפים קרם קוקוס עם אינסטנט פודינג ומצפים את המופינים (אם זוכרים שמים את קרם הקוקוס במקרר יום קודם ומשתמשים רק בשמנת שלו). אפשר לערבב קצת מהקרם עם קקאו ולקשט או לגרר שוקולד מעל. מאחסנים במקרר עד להגשה.
לגרסא חלבית מרתיחים חלב עם מקל וניל, מצננים. מקציפים חמאה עם סוכר, (מוסיפים וניל אם לא משתמשים במקל) מוסיפים ביצים אחת אחת ומערבבים, מערבבים את החומרים היבשים בנפרד ומוסיפים ב 2-3 פעמים לסירוגין עם החלב עד שאחיד. יוצקים בלילה לשקעים, מניחים כדור שוקולד בלב כל שקע ולתנור. מצננים את המופינים, מקציפים שמנת עם סוכר ווניל, מצפים. אפשר להשקיע ולקשט עם שוקולד מומס, אפשר סתם לגרר שוקולד לקישוט.

הערות:
  •   למופינים יש קטע גם בלי הציפוי, והם יפים ומרשימים. הציפוי מגניב כי הוא מחביא את כדור השוקולד ואז יש הפתעה!!!
  • אם אופים באינגליש קייק אז אפשר פשוט לפזר כדורים בתבנית, לעוגה עגולה 24/26 פשוט להכפיל כמויות מהעוגה (כדורים יצאו מספיק).
  • אם יש שאריות מבלילת הכדורים, או שיוצאים יותר כדורים ממה שצריך (ומהכמויות פה יצאו יותר כדורים...)  אז מומלץ אחרי הקירור לגלגל אותם עוד קצת בידיים, ואז בקוקוס/סוכריות צבעוניות/שבבי אגוזים ולשמור במקרר לנשנוש כיפי.
  • כמו לכל מתכון גם לזה יש אלבום תמונות, הוא נמצא ממש כאן.




וקצת בלי קשר:
  • איזו התרגשות! נרשמתי לקורס פרמקלצ'ר! אולי מי מכם רוצה לבוא איתי?
  • אני עובדת בעבודה זמנית עד לבחירות, איל כך ובהתאם לזאת קצת הפרסום הרשומות מואט מעט.
  • רשומה שריגשה אותי השבוע, טוב לא ריגשה אבל היא מעניינת מאוד, (שוב- מאתר בידיים) על מחסור באושר ותרבות הצריכה או כדברי הכותבת תרבות את-צריכה.
  • בעקבות בקשת הקהל להלן קורות בישולי מהשבוע האחרון, אנסה לפרסם מתכונים למה שתהיה דרישה: מרק כרוב ועדשים ירוקים, מרק כרובית, מרק עגבניות צלויות, מקלות לחם מרשימים, נבטי מש ונבטי חומוס, רוטב פסטו מאולתר, גרגרי חומוס רב תכליתיים, עוגיות בננה תבלינים של מורקייק.

5 תגובות:

  1. הגעתי לכאן במקרה.

    בלוג מקסים ופוסט מקסים!
    יש לי חברים שגידלו כלבת נחיה שבסוף לא התגייסה אלא הפכה ל"כלבת הרבעה", והיא שותפה נהדרת.

    זה מזכיר לי קצת פונדקאות. ובכל אופן, זאת מלאכת קודש.

    תודה :)

    השבמחק
    תשובות
    1. איזה כיף שהגעת!
      תודה על כל התגובות,
      זה ממש כיף לקבל תגובות שמחות ואוהדות, אני עדין אוספת ביטחון עצמי לבלוג הזה.
      להיות חלק מאימון כלבי נחיה היא עבודה שמספקת ליקוקים חיבוקים ואהבה וזה מדהים בעיני.
      :~)

      מחק
    2. תאספי, תאספי, את מרוויחה את זה ביושר :)

      מחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  3. טוב עשית לי ממש חשק למרק עגבניות, אז אולי תפרסמי מתכון????

    השבמחק


תגיב את זה, תגיב את זה
תגיב את זה כבר
תגיב את זה, תגיב את זה כבר